Ostre zapalenie trzustki – objawy, podstawowa diagnostyka i leczenie żywieniowe

Ostre zapalenie trzustki to proces zapalny związany z przedwczesną  aktywacją proenzymów objawiający się stopniowymi zmianami w miąższu trzustki, prowadząc do upośledzenia funkcji trzustki; zewnątrzwydzielniczej- uwolnienie enzymów trawiennych do przewodu pokarmowego (trawienie białek, tłuszczy i cukrów) i wewnątrzwydzielniczej- bezpośrednio do krwi (insulina, glukagon ). [1,6]

Z roku na rok ostre zapalenie trzustki jest coraz  większym problemem populacji Europy, znacznie częściej na powyższą dolegliwość chorują mężczyźni niż kobiety. Mino że większość pacjentów przechodzi łagodną postać choroby, to w przypadkach ciężkich postaci choroby śmiertelność z 1% wzrasta do 30-60%. [1].Najczęstszymi przyczynami ostrego zapaleniu trzustki jest kamica żółciowa nasilająca się u chorych otyłych oraz nadmierne spożywających alkohol, który prowadzi do uszkodzenia struktury trzustki i rozwoju stanu zapalnego. Im rozleglejszy i silniejszy stan zapalny tym więcej narządów i tkanek sąsiadujących zostaje uszkodzona.[4,5]

Diagnostyka ogólna

Od niedawna możemy znacznie lepiej diagnozować powyższą chorobę. Ostre zapalenie trzustki objawia się silnym, ostrym  bólem w nadbrzuszu lub górnym lewym kwadracie brzucha. Mogą pojawiać się również wymioty, gorączka. Dodatkowo możemy zaobserwować takie objawy jak : wzmożone napięcie powłok brzusznych,  zaburzenia świadomości, osłabienie perystaltyki jelit, często występująca tachykardia, wzrost ciśnienia krwi, zażółcone twardówki oczu ( jeżeli przyczyną choroby jest kamica żółciowa ). W badaniach laboratoryjnych widać znaczne podwyższenie enzymów trzustkowych ( amylazy i lipazy). Ponadto zostają podwyższone enzymy wątrobowe. W badaniach zauważamy podwyższenie bilirubiny, fosfatazy alkalicznej, animostransferazy asparaginowej (AST), animotransferazy alaninowej (ALT)- podwyższenie powyższych enzymów będzie widoczne jeżeli OZT ma etiologię kamicy nerkowej. Poza tym u pacjenta należy monitorować stężenie kreatyniny, mocznika i elektrolitów, co pozwala stwierdzić czy nerki działają poprawnie . W kwalifikacji OZT wyróżnia się 3 postacie kliniczne w zależności od stopnia rozwoju choroby:  [2,5]

*łagodne OZT- nie występuje niewydolność narządowa

*umiarkowane OZT- występuje przejściowa niewydolność narządu trwająca do 48 godzin, może towarzyszyć jej martwica narządu lub zaostrzenie chorób współistniejących np. nadciśnienia tętniczego

*ciężkie OZT – występuje niewydolność narządowa trzustki jak i również innych narządów, stężenie białka C-reaktynego CRP przewyższa wartość 150 mg/dl .

[*według kwalifikacji OZT z Altanty 2012]

Postępowanie żywieniowe

W ostrym zapaleniu trzustki katabolizm postępuję bardzo szybko przez to należy zadbać o odpowiednią podaż białek, które uzupełnią straty związane z ich szybkim rozpadem. W pierwszej fazie przy dużych dolegliwości bólowych stosuje się głodówki. Następnie w już w drugiej dobie o ile pacjent jest wydolny podaje się leczenie doustne. Pierwsze posiłki powinny być niskokaloryczne, niskotłuszczowe i małe objętościowo. Według nowych wytycznych nie ogranicza się w dużym stopniu tłuszczy, gdyż jego ograniczenie może wpłynąć na pogłębienie dolegliwości bólowych i ograniczyć wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wyjątkiem jest OZT z występującymi biegunkami tłuszczowymi. Dodatkowo w leczeniu stosuje się suplementy enzymów trzustkowych, które podaje się na polecenie i pod kontrola lekarza.  [3,4,7]

PODSTAWOWE ZASADY ŻYWIENIA W OZT PRZY ŻYWIENIU DOUSTNYM

• spożywaj od 5-6 małych objętościowo posiłków
  • spożywaj białka łatwostrawne o wysokiej zawartości białka tj: kurczak, indyk oraz takie o wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3  np. chude ryby
  • posiłki przyrządzaj na wywarach warzywnych bez zasmażek, tłustych śmietan
  • gotuj na parze i w wodzie
  • duś bez obsmażania
  • piecz w pergaminie lub piekarniku z niewielkim dodatkiem wysokiej jakości tłuszczów np. oliwy z oliwek
  • unikaj ostrych przypraw np. chili, musztarda, ocet
  • unikaj produktów wzdymających np. kapusta kiszona, fasola, bób, cebula
  • stosuj bezwzględna abstynencję od alkoholu i palenia tytoniu
  • utrzymuj stałą masę ciała odpowiednią do Twojej sylwetki

PODSTAWOWE POSTĘPOWANIE W OZT PRZY ŻYWIENIU POZAJELITOWYM LUB DOJELITOWE

• żywienie to stosuje się tylko w opcji kiedy żywienie doustne nie jest możliwe
  • podawane zostają hydrolizaty białkowe i tłuszczowe w odpowiednim stężeniu, dzięki któremu jelita potrafią wchłonąć powyższe produkty
  • wlewów dokonuje się co godzinę w porcjach 10-100 ml
  • do żywienia pozajelitowego stosuje się mieszanki zawierające 50-60% glukozy, 20-30% lipidów i 15-20% białek.

W  celu przygotowania odpowiednio zbilansowanej diety najlepiej zgłosić się do dietetyka, który pomoże Ci ustalić odpowiedni plan żywieniowy dostosowany do obecnej wydolności Twojej trzustki. Pamiętaj że jeśli przebyłeś ostre zapalenie trzustki powinieneś kontrolować swój stan zdrowia przez badania analityczne oraz kontrolne badanie usg jamy brzusznej. Dodatkowo w razie pojawienia się dolegliwości bólowych skontaktuj się z lekarzem

mgr Ewelina Wojdak

1. Dąbrowski A. Choroby trzustki-postępy 2019. Med. Prakt. 2020 (4), str.71-75
  2. Gajewski P, Szczeklik A. Interna Szczeklika 2013. Podręcznik chorób wewnętrznych. Kraków, Medycyna Praktyczna.2013, str. 993-1008
  3. Grzymisławski M. Leczenie żywieniowe w ostrym zapaleniu trzustki. Gastroenterolog Pol. 2008 (15), str. 63-66, Jarosz M. Podręczny podręcznik dietetyki. Warszawa: Wyd. IŻŻ, 2010, str.275-290
  4. Jarosz M. Podręczny podręcznik dietetyki. Warszawa: Wyd. IŻŻ, 2010, str.275-290
  5. Ledóchowski M, Sieklucki J, Tarnowski W. Wyniki leczenia ostrego zapalenia trzustki. 25-letniego doświadczenia Kliniki. Post Nauk Med.2014, str. 555-558
  6. Poniewierska E. Neubauer K. Historia naturalna przewlekłego zapalenia trzustki. Gastornterolog Pol. 2007, str. 213-215
  7. Włochal M. Grzymisławski M. Rola żywienia w przewlekłym zapaleniu trzustki. Piel  Zdr Pub.2013 , str 303-311

Zapraszamy do kontaktu i współpracy!

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI